Arbetsskador

"Företaget förlorar på oro och ovisshet"

Svenska varsel är för segdragna. Folk är oroliga under alldeles för lång tid. Låt dem gå så snart som möjligt, råder konsulten Eva Gotthardson.

Publicerad

– Anställda mår dåligt för länge, utan att veta om just de ska drabbas av nedskärningarna. Dessutom är det vanligt att företaget varslar kanske 1000 personer, och sedan visar det sig att enbart hälften måste gå. Det är otroligt jobbigt för alla att vänta en lång tid på ett sådant viktigt besked, säger Eva Gotthardson, outplacementkonsult och jobbsökningsexpert, som skrivit boken Ledarrollen vid uppsägningar.

Dessutom leder oron och ovissheten till en dold kostnad för företaget, folk producerar inte som de ska. Då är det bättre, menar Eva Gotthardson, att satsa intensivt på bra insatser för dem som ska gå. De som ska arbeta vidare måste så snart som möjligt få tillbaka arbetsglädjen och en tro på framtiden. För det behövs bra och ofta återkommande information och trygga, synliga chefer.

– Att tvinga folk att jobba under uppsägningstiden är dumsnålt. Ta bort dem så snabbt som möjligt. Det låter brutalt, men bättre för dem att få tid att söka nytt jobb i stället för att stanna. Och bättre för deras kolleger som ska vara kvar. Då kan de fullt ut satsa på arbetets nya mål.

De kriterier för uppsägning som förhandlats fram med facket måste hållas, betonar Eva Gotthardson. De chefer som ser chansen att bli av med ”Sura Stina” får vänta och göra det i en annan process.

– Följ kriterierna, inte bara för att bibehålla en god relation med facket, utan också för att de som blir kvar ska kunna känna att om det är deras tur att gå nästa gång, kommer de att bli schyst behandlade. Dessutom är det lättare för mellancheferna att hänvisa till kriterierna för att motivera vilka som måste gå, säger hon och betonar mellanchefens viktiga roll i uppsägningstider.

Vanligt är att cheferna får gå på kurs för att lära sig att hantera ”Det svåra samtalet”. Men det gäller att inte stirra sig blind bara på uppsägningssamtalet. Lika viktigt är att vara en ledare, kommunicera och förklara och vara närvarande under hela processen. Både den högsta ledningen och närmsta cheferna måste vara synliga och svara på frågor.