Arbetsskador

Extraknäcken gör förarna farliga

Se upp i trafiken - och på bussen! Det finns chaufförer som kör både natt och dag för att tjäna en extra hacka. Kommunal i Sörmland har förgäves försökt få stopp på tidsfifflet. Enligt facket blundar bussbolagen och polisen.

Publicerad

Det är måndag morgon. Lasse är grusig i ögonen när han rullar ut ur bussgaraget. Han ska som vanligt köra gymnasieelever till skolan. Det är linjetrafik inom en radie på 50 kilometer. Då krävs inte färdskrivare. Att han jobbat helg för Flygbussarna och körde sista turen så sent som för några timmar sedan behöver ingen få veta. Inte förrän det händer något, och inte ens då. Arbetarskydd har varit i kontakt med polisen, Vägverket, bussbolag och fackförbund. Alla bekräftar bilden men beskriver samtidigt hur svårt det är att bevisa.
- Det är nästintill omöjligt om chauffören kör för olika bolag. Det är ju inte ens säkert att han betalar skatt för sitt extrajobb, säger Roland Johanssonvid trafikpolisen i Helsingborg som utreder dödsolyckor på vägarna.


Ännu svårare är det att leda i bevis om bristande sömn är orsaken till en olycka.


- Varje dygn kör en lastbil av vägen efter att ha somnat, även om det heter något annat. Det finns ingen anledning att tro att det skulle se annorlunda ut när det gäller bussar. Och där kan det ju finnas 50 passagerare. Det är klart att det är allvarligt om inte chauffören är utvilad, fortsätter Roland Johansson.


Varianterna är flera: Taxi och buss. Budbil och buss. Buss för olika bolag.


Roland Johansson är medveten om att det dubbelarbetas i det dolda:


- Busschaufförer som kör skidresor till Alperna på helgen och jobbar i stadstrafiken igen på måndagen har man ju träffat på.


Kommunal i Sörmland, där

Maud Lyberg

är ordförande, har drivit frågan i flera år. Hennes företrädare gick så långt att han samlade ihop körlistor från olika bussbolag för att bevisa att vissa chaufförer arbetade för mycket.


- Arbetsgivarna och polisen ryckte på axlarna, säger hon och undrar:


- Vad händer om det sker en olycka och arbetsgivaren känner till att chauffören jobbar på nätterna?


Vägarbetstidslagen är tydlig på den punkten: ”Arbetsgivaren skall av arbetstagaren skriftligen begära uppgifter om arbetet som denna har utfört för annan arbetsgivares räkning.”


Men en busschaufför som jobbar extra skyltar inte gärna med det. Roland Johansson är inte så säker på att arbetsgivare ens känner till fifflet med kör- och vilotider. Det är först om arbetskamraterna klagar som det uppdagas.


- Tack vare tips kom vi på några chaufförer i Göteborg. De fick sparken, säger han.


Läs mer i Arbetarskydd nr 1, 2008.