Arbetsskador

Bättre och billigare T-bana - men hur blir det med arbetsmiljön?

Hongkong-baserade MTR tar över driften av Stockholms tunnelbana och lovar en bättre verksamhet till ett lägre pris. Hur? undrar Seko:s Lasse Eriksson. - Arbetsmiljön tar stryk i företag med svagt resultat. Vi har erfarenhet från Citypendeltiden. Det var ett elände, säger han.

Publicerad

I november börjar MTR köra tågen åt SL. Företaget tar över allt på ett bräde - städning, underhåll, drift. Förutom tunnelbanan i Hongkong är MTR delägare till flera förortslinjer i London. Det var så företaget kom in i Europa. Hur personalens arbetsmiljö ser ut i London och Kina vet inte Lasse Eriksson, ombudsman på Seko Stockholm, som suttit med som facklig representant under upphandlingen.

- Jag har haft kontakt med alla sex anbudsgivarna. De säger rätt saker allihop. De tar över vår personal, våra anställningsvillkor och minskar antalet underentreprenörer. Allt sådant har vi kunnat påverka, resten är affärshemligheter.

Hur MTR kommer att säkra en god arbetsmiljö och vilka lösningar företaget hittat för att både kunna nyanställa och hålla nere priserna på en låg nivå vet inte Seko, eller någon annan heller i dagsläget.

- MTR lämnade det klart bästa anbudet ur kvalitetssynpunkt och det har vägt tyngst i den här upphandlingen, säger SLs VD Ingemar Ziegler på Storstockholms Lokaltrafiks hemsida.

Till skillnad från tidigare avtal så finns det en stor rörlig del. MTR får bonus enligt 14 olika kriterier så som punktlighet, bra städning och god service. Arbetsmiljön finns inte med som belöningsgrund.

Även vitena höjs kraftigt. Medan Veolia kunde få betala 50 000 kronor för störningar i trafiken får MTR punga ut med en halv miljon kronor om strul uppstår i tunnelbanan.

MTR lovar på sin hemsida att de ska visa stockholmarna vad de går för. Så här står det om arbetsmiljön:

”En positiv arbetsmiljö är i sin tur en förutsättning för att kunna ge våra resenärer service på en jämn och hög nivå 24 timmar om dygnet. Vår personalpolitik följer för övrigt FN:s deklarationer om barnarbete, diskriminering, trakasserier, föreningsfrihet och rätten till kollektivavtal.”

Lasse Eriksson är svagt optimistisk:

- Vi hoppas naturligtvis att arbetsmiljön och hot och våldsituationer kommer att förbättras. Men ska du ha med någonting från mig och Seko i det här läget så är det ett stort frågetecken.

Lasse Eriksson får helt enkelt inte ihop ekvationen.

- Om man tror att man kan få en bättre verksamhet till lägre pris så undrar jag hur MTR tänker. Att jobba i ett företag med svagt resultat har vi erfarenhet av från Citypendeltiden. Både verksamhet och arbetsmiljö tar stryk, säger han.