Arbetsskador

Arbetarskydd kartlägger döden på jobbet

De flesta av chaufförerna har dött i trafiken, visar Arbetarskydds kartläggning. Men även vid lastning och lossning sker dödsolyckor. Foto: Yvonne Åsell/TT-Bild
Martin Miljeteig, Transportarbetare­förbundet.

För första gången är lastbilschaufför det dödligaste yrket i Sverige. Det visar Arbetarskydds kartläggning. Nu vill Transport se en lagändring där beställaransvar gäller.

Publicerad

Att lastbilschaufförer dör i jobbet är inte längre ovanligt. Tolv lastbilschaufförer finns bland förra årets dödsolyckor, fler än någon annan yrkesgrupp.

Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transportarbetareförbundet, är förvånad över att lastbilschaufförer hamnar högst.

– Generellt sett har det varit andra yrkesgrupper som är hårdare drabbade. Varför det här sker just nu vet jag inte, men vi ser det som en förlängning av de villkor som har varit. En hårdnad konkurrens har lett till att man ibland har börjat tumma på säkerheten.

De flesta av chaufförerna har dött i trafiken, visar Arbetarskydds kartläggning. Men även vid lastning och lossning sker dödsolyckor.

Det är just de momenten som är farligast, enligt Martin Miljeteig. Och de blir ännu farligare om chaufförerna är hårt pressade.

– Jag tror att den organisatoriska stressen är problemet. Man har mer att göra i dag, och det blir i de här världarna ett trafikproblem. Ytterst är det ett arbetsmiljöansvar.

Han skulle vilja se en ny lagstiftning där beställare också får ansvar för arbetsmiljön. Det skulle få företagen att ställa större krav på bra arbetsmiljö i upphandlingarna, tror han.

– De åkerier som lägger mycket pengar på riskanalyser och arbets­miljöarbete kan känna sig som förlorare i de här situationerna. Ibland kan man se åkerier som får en körning de knappt går runt på, någonstans måste de pressa kostnaderna så att det lönar sig.