Arbetsskador

Ådalsbanan inspekterades dagen före dödsolyckan

Dagen före dödsfallen vid Ådalsbanan inspekterade Arbetsmiljöverket arbetet på bron. Men inspektörerna var aldrig på den södra delen där olyckan inträffade.

Publicerad

På onsdagen omkom två personer vid ett brobygge utanför Härnösand. Gjutformen gav vika och de fem som höll på med detta arbetsmoment föll 18 meter rakt ner i marken. Tre av dem överlevde mirakulöst. En av de överlevande var en elev från byggprogrammet i Härnösand. Han praktiserade på brobygget. På sjukhuset i Sundsvall konstaterades att han endast fått lindriga skador.

- Byggprogrammet är ju ett praktiskt utbildningsprogram. De måste ju ut i verkligheten och det här var inget ovanligt anläggningsarbete, säger Agneta Axelsson, inspektör vid Arbetsmiljöverket.

Hon besökte brobygget i tisdag – dagen innan olyckan.

- Vi bedömde att man bedrev ett systematiskt och bra arbetsmiljöarbete. Det var vissa små brister, men inget som hade med det här att göra, säger Agneta Axelsson och fortsätter:

- Fast vi var aldrig på den södra sidan av bron där olyckan inträffade. Vi var på den norra delen och på mitten, sedan vände vi tillbaka.

På den norra sidan pågick ett likadant gjutningsarbete. Arbetsmiljöinspektörerna stod uppe på formen och diskuterade fallrisker över formkant.

- Att tänka sig att hela konstruktionen skulle rasa, det går bara inte, säger Agneta Axelsson och menar att olyckan inte hade kunnat förutses.

Bron är gjord av stål. Överbyggnaden är av betong.

- Antingen så har formen blivit överbelastad eller så är det något med materialet, säger Agneta Axelsson.

Skanska där brobyggarna var anställda ska nu utreda olyckan. Arbetsmiljöverket kommer att följa varje steg i utredningen och även granska arbetsmiljöarbetet grundligare. Myndigheten kommer också att titta närmare på arbetsberedningarna inför gjutmomentet, om något gått snett där.

Bron är en del av Ådalsbanan, en järnväg som ska knyta an till Botniabanan i norr. Ett flertal olika entreprenörer arbetar med bygget av banan.