Arbetsskador
30 nya miljoner till osynlig cykelhjälm
Malmöföretaget Hövding tar in 30 miljoner i nytt riskkapital. Pengarna ska användas till lansering av företagets airbag för cyklister.
Den nya cykelhjälmen börs som en krage om halsen. När olyckan är framme blåser den upp sig kring huvudet. Bakom bolaget står Anna Haupt och Terese Alstin, båda industridesigner, som startade bolaget för sex år sedan.
En stor del av utvecklingsarbetet har ägnats åt de algoritmer som styr när airbagen ska lösas ut.
Kragen är nu färdig för produktion och till hösten ska den börja säljas på Designtorget.
Företaget tar nu in 30 nya miljoner i riskkapital som ska användas till lanseringen. Av pengarna kommer 20 miljoner från Industrifonden, resten från befintliga ägare.
Totalt har Hövding därmed lockat 60 miljoner i riskkapital.
Företaget fanns i år med på Ny Tekniks och Affärsvärldens 33-lista över de hetaste unga teknikföretagen i Sverige.