Arbetsmiljö

Tuffa villkor inom socialtjänsten

Anställda i socialtjänsten arbetar under konstant tidspress, arbetet är starkt psykiskt påfrestande och nya medarbetare hinner inte få introduktion. Det visar en ny rapport från Vision.

Publicerad

I en ny rapport beskriver Vision 17 faktorer som påverkar arbetsbelastningen för dem som arbetar i socialtjänsten. Som underlag har förbundet använt material från Arbetsmiljö­verkets inspektioner av socialtjänsten. En av de 17 faktorerna är att socialsekreterarnas och biståndshandläggarnas arbete är starkt psykiskt påfrestande. Arbetet präglas av stort ansvar i kombination med hög arbetsbelastning och tidspress.

I ett av Arbetsmiljöverkets inspektionsmeddelanden framkommer att det är vanligt med glåpord, könsord och hot. Det har blivit en del av vardagen och personalen anmäler bara tillbud om det är något exceptionellt, skriver Vision i rapporten. Medarbetarna känner sig också otillräckliga och beskriver att de återkommande upplever samvetsstress.

– Socialsekreterare jobbar med de allra mest utsatta i vårt samhälle. De är välutbildade, kompetenta och brinner för sitt arbete. Men tyvärr saknar alldeles för många förutsättningar att kunna göra sitt bästa på jobbet. Det syns tydligt då många erfarna socialsekreterare lämnar sitt yrke eller blir sjukskrivna på grund av stress, säger Dalia Eid, som själv är social­sekreterare och ledamot i Visions förbunds­styrelse, i ett pressmeddelande från förbundet.

Vilka arbetsuppgifter som ingår i medarbetarnas uppdrag och vem som ska göra vad ställer också till det för personalen inom socialtjänsten. Det gör även en hög personalomsättning samt otillräcklig introduktion av nyanställda. Vision har gått igenom 47 av verkets inspektionsmeddelanden från 45 kommuner runt om i Sverige. I 37 av de 47 meddelandena tas bristen på introduktion av nyanställda upp som ett arbetsmiljöproblem.

– Vi hoppas att landets socialnämnder ser inspektionerna som en vägledning för att vända trenden. Vad som krävs är balans mellan krav och resurser i verksamheten. Det handlar bland annat om en stabil bemanning, introduktion för nyanställda, samt att cheferna får ansvar för ett rimligt antal medarbetare, säger Dalia Eid.

Arbetsmiljöverket nagelfar socialtjänsten

I april 2015 startade Arbetsmiljöverket en treårig inspektion av socialtjänsten. Verkets genomgång visar vilka brister de hittat och vilka krav på åtgärder de ställt.

Fackförbundet Vision har analyserat verkets resultat utifrån de krav som ställs på verksam­heter i föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö.