Trasiga porttelefonen - en flerårig fråga i Åsele

2016-01-26 13:19 Lennart Lundquist  
Enligt skyddsombudet beror dröjsmålet med reparationen av porttelefonen på att ansvariga inte kan komma överens om vem som ska stå för kostnaden. Foto: Alamy

Vid ingången till det särskilda boendet Stugan i Åsele finns sedan flera år en trasig porttelefon. Det är oklart vem som ska stå för reparationskostnaderna.

När porttelefonen fungerade kunde personalen öppna för besökande.

Men nu när den är trasig måste de anställda springa ner en våning för öppna varvid avdelningen lämnas obemannad på kvällar, nätter och helger.

Att porttelefonen inte lagats beror enligt skyddsombudet på att man inte kan komma överens om vem som ska stå för kostnaden.

Det är inte acceptabelt, menar skyddsombudet.

När Åsele kommun i somras fick en begäran om att telefonen måste repareras skickades denna skrivelse till en verksamhetschef och en avdelningschef. Verksamhetschefen skickade den vidare till en sektionschef – som meddelade att den gått vidare till två andra medarbetare – som meddelade att man håller på att inhämta en offert för att byta hela porttelefonsystemet.

Det var den 6 juni förra året.

Den 18 januari i år var porttelefonen fortfarande trasig.

Lennart Lundquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Kampen