Stängda vägkrogar för chaufförer av skydd

2020-04-14 08:00 Calle von Scheele  
Fransk polis kontrollerar en lastbil i Ustaritz i sydvästra Frankrike. Foto: AP Photo/Bob Edme/TT

Chaufförer som levererar mediciner, skyddsutrustning och livsnödvändiga artiklar under corona-pandemin behandlas som pestsmittade, visar vittnesmål från olika EU-länder. Både fack och arbetsgivare kräver bättre skydd och arbetsvillkor när varken EU eller enskilda länder gör tillräckligt.

Klockan 20 varje kväll hörs varma applåder i Paris och många andra städer i Europa. Sjukvårdspersonal hedras för sina hjältemodiga insatser bland svårt sjuka corona-patienter.

Men de chaufförer som runt om i Europa transporterar förnödenheter till sjukhus och de affärer som håller öppet för invånarna behandlas inte med samma omtanke. När de kör sina laster, som ofta är internationella transporter på de stora motorvägarna, passerar de förbi stängda vägkrogar och låsta toaletter på bensinstationerna.

Vid lastning och lossning behandlas de som pestsmittade och kan inte ens sköta nödvändig hygien, som ordentlig handtvätt.

– Vi behandlas som skit. Det är ett helvete. I går tvingades jag uträtta mina behov i förarhytten, vittnar en fransk chaufför i tidningen Libération.

På nyhetssajten France Blue vittnar en annan chaufför:

– Vi är pestoffer, ingen vill komma i kontakt med oss. Kunderna ber oss att gå bort från kajen under lossning, de vill inte ens röra leveranspapper, vi känner oss som baciller.

I Storbritannien har skylten på en låst toalett blivit virtuell: ”Förare. Med tanke på oron för coronaviruset måste vi vägra att låta dig använda toaletten på grund av vår egen personals hälsa. Tack för ditt samarbete. Ledningen.”

I Frankrike tröttnade tre stora centralorganisationer på förarnas utsatthet och uppmanade gemensamt dem att utnyttja sin lagliga rätt till arbetsvägran om de inte får tillräckligt med skydd mot corona-viruset.

– Även om mycket har gjorts, är det väldigt tunt med åtgärder vad gäller hälsoskydd och det blir mer och mer farligt för förarna i denna pandemi, förklarade de tre franska facken.

I Frankrike råder allmän brist på munskydd, skyddshandskar och handsprit.

– Förarnas hälsa är inte förhandlingsbar. Jag förstår helt och hållet att de begär alla nödvändiga sanitetsskydd, svarade Frankrikes finansminister Bruno Le Maire de tre facken.

EU-kommissionen har utarbetat riktlinjer om upprättandet av så kallade gröna filer, som är ett nät av stora vägar där nödvändiga internationella transporter kan gå utan att fastna i långa köer vid gränskontrollerna. EU har också beslutat om en tillfällig uppmjukning av sitt direktiv om kör- och viloregler. Nu tillåts längre arbetspass och mindre veckovila.

Den Europeiska Transportarbetarfederationen, ETF, har krävt att de olika åtgärderna ska kombineras med tydliga krav på regler för hygien och hälsa, samt tillgång till varm mat och dryck för de chaufförer som trafikerar vägarna.

Men dessa frågor diskuterades aldrig när transportministrarna möttes i mitten av mars. Frågan lyftes inte vid det tillfället, bekräftar det svenska Arbetsmarknadsdepartementet för Arbetarskydd.

ETF har krävt att gränskontrollerna i medlemsländerna ska ha mobila enheter med toaletter, varm mat och dryck samt tillgång omedelbar medicinsk hjälp om det behövs.

Sanitetsutrymmen där förarna kan tvätta händerna ordentligt och sköta sin hygien ska även vara tillgängliga på godsterminaler och andra platser där förarnas bilar lastas och lossas, kräver ETF.

– Som alla andra är transportarbetarna rädda för at bli sjuka. De får ofta inte skyddsutrustning av sina arbetsgivare eller instruktioner om hur de ska skydda sig i arbetet, skriver ETF i ett uttalande, som de kallar en väckarklocka.

ETF vill också genom en obligatorisk föranmälan begränsa användandet av de uppmjukade kör- och viloreglerna.

I Storbritannien har landets åkeriförbund, RHA, gripit in sedan alltför många förare nekats tillgång till kundernas toaletter.

– Detta är olagligt, säger RHA:s förbundsdirektören Rod McKenzie till tidningen The Guardian.

Från landets hälsovårdsmyndigheter har man fått ett brev enligt modellen ”To whom it may concern” där myndigheten uppmanar mottagaren att öppna sina toaletter för förarna.

Även brittiska Transportministeriet har tagit till orda och upprepar uppmaningen på sin hemsida.

Låsta toaletter är bara ett av problemen för långtradarchaufförerna. Längs Europas motorvägar håller vägkrogarna stängt. Här brukar chaufförerna inte bara äta utan ofta även duscha och gå på toaletten under veckolånga resor när de sover i sina lastbilshytter. En portugisisk chaufför som är på väg genom Frankrike vittnar i medierna hur allt är stängt i Spanien.

– Fram till Portugal, inget kaffe, inga toaletter. Inget alls, berättar föraren Jean Marquès.

I Nederländerna har på senare tid har en del vägkrogar öppnat igen, men med nya serveringsregler.

– Nu serverar de maten utomhus vid förarhytten. Du ringer från bilen, uppger ditt registreringsnummer och beställer. Det är bra och kreativa lösningar av dessa företag, säger Edwin Atema på den fackliga organisationen FNV till Arbetarskydd.

Större undantag i Sverige än i övriga EU

Den svenska kör- och viloreglerna har mjukats upp mer än i de flesta andra EU-länder. Den dagliga körtiden en förare tillåts arbeta ökar från 9 till 13,5 timmar. Under en kalendervecka ska det finnas en sammanhängande vila på minst 24 timmar, skriver Transportstyrelsen på sin hemsida.

Ett flertal av EU:s medlemsländer följer kommissionens riktlinjer:

Körtiden ökas från 9 till 11 timmar per dag. Föraren måste ta veckovila senast efter 7 arbetsdagar. Den maximala veckoarbetstiden ökar till 60 timmar, men får inte överstiga 96 timmar på två veckor. Dygnsvilan måste vara minst 9 timmar.

Bland andra Holland, Österrike, Belgien delvis, Storbritannien, Grekland, Polen, Rumänien, Slovakien, Kroatien och Slovenien följer dessa regler.

Stora länder som Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien har gjort andra lättnader i kör- och viloreglerna.

Calle von Scheele

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen

Kampen

Arbetsmiljö