Arbetsmiljö

Städarna roterar mellan olika arbetsuppgifter

Mats Silfver, Lise Allstrin, Klara Gudmundsson och Evelina Strandmark har ”morgonmys” eller briefing, som är den mer formella benämningen på arbetsgruppens möten. Här går de igenom veckan som gått och veckan som kommer så att alla är med på vad som händer. Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Joakim Ståhl/SvD/TT
Nynäs havsbad är en liten, tämligen pittoresk, konferens­anläggning vid havet i Nynäshamn. Den ägs och drivs av Sodexo. Foto: Jörgen Appelgren
Klara Gudmundsson och de andra städarna på Nynäs havsbad har fri tillgång till både spa och gym och möjlighet att få massage en gång i månaden. Foto: Jörgen Appelgren
Evelina Strandmark ser till att miljön inte bara är ren utan också inbjudande så att gästerna ska trivas. Foto: Jörgen Appelgren
Lise Allstrin dammsuger i trappen med en smidig dammsugare som är utformad som en ryggsäck. Foto: Jörgen Appelgren

Planering, rotation och nära samarbete mellan städ och arbetsledning. Så kan man organisera hållbar hotellstädning. – Jag trivs här. Mitt jobb är mitt andra hem, säger Evelina Strandmark, som städar på Nynäs havsbad.

Publicerad

Nynäs havsbad är precis som det låter, en liten, tämligen pittoresk konferensanläggning vid havet i Nynäshamn. Den ägs och drivs av Sodexo. Totalt jobbar här 34-35 personer. Tidigare var det enbart timanställda städare som arbetsleddes av en anställd husfru. Men i september fastanställde de fyra städare på 75 procent och tar in timanställda vid behov.

– Jag kände att det blev för bräckligt med enbart ”timmisar”. Vi vill ha bättre kontroll över kvaliteten. Även om det kostar på kort sikt tror vi att vi i längden tjänar på en tydligare styrning i schemaläggning och av arbetet, säger Mats Silfver, som fick benämningen husbonde i stället för husfru när han tog över.

Det har lönat sig, inte bara kvalitetsmässigt, utan även arbetsmiljömässigt.

– Personalen stannar på samma avdelning en period, så de vet vad de gjort och inte behöver göra om varje dag. Men de roterar också mellan de olika husen och städuppgifterna så att man inte stagnerar i samma arbetsmoment, säger Mats Silfver.

Enligt arbetsschemat roterar städarna på olika typer av städning: lättare hotellrum, tyngre hotellrum, konferensytor, spastädning. Dessutom kan de variera städarbetet med att vara frukostvärdinna eller stå i receptionen.

Evelina Strandmark, 24 år, är en av de fast anställda städarna. Hon har jobbat på Nynäs havsbad i olika roller från och till under många år. I somras stod hon i receptionen.

– Det var också bra. Men jag tycker om att städa. Jag har alltid varit en aktiv person som är van att jobba hårt. Jag tycker om att röra mig och bli trött av jobbet. Och det är en tillfredsställelse att se resultat, att det blir fint, säger hon.

– Kollegerna betyder också mycket, det här är som mitt andra hem, min andra familj. Sedan är det alltid kul att klättra vidare och lära sig nya saker, som receptionen.

Att ha ett nära samarbete och bra planering är grundläggande för arbetsmiljön, menar Mats Silfver. Städarnas dagliga kvot är mellan 10 och 13 rum per dag.

– Min personliga målsättning är tre rum på en timme. Men den som blir klar tidigare går och hjälper de andra. Nej, jag tycker inte att det är stressigt, förutom vissa dagar kanske, men inte för det mesta, säger Evelina Strandmark.

Söndagar till måndagar har de inga nattgäster. Då förbereder de nästa vecka eller gör specialprojekt, som att damma alla sänggavlar, så att man slipper det dagligen. Ibland ska det gå fort mellan in- och utcheckning.

De korridorer som kräver dammsugning har en dammsugare som stannar på våningen – den ska inte släpas med i onödan. Istället har de lättare, batteridrivna amandor för mattor runt om i anläggningen. Annars torr- och våtmoppas golven. I det äldre huset finns mattbeklädda spiraltrappor. Till dem har de en särskild ryggsäcksdammsugare, betydligt lättare än de traditionella.

Roterande arbetsuppgifter och smidiga redskap gör arbetet lättare. En annan viktig rutin är den briefing de har måndag och fredag. En morgonfika där Mats Silfver går igenom vad som varit och vad som ska komma i verksamheten. Det kan vara klagomål eller beröm, utmaningar som behöver lösas, men det är också ett tillfälle till innovation och förbättring.

– Om man har idéer på hur vi kan utveckla jobbet kan man alltid ta upp dem på morgonmyset, säger Evelina Strandmark.

För Mats Silfver är det ett sätt att kolla av att alla mår bra.

– Då kollar jag status med alla, fördelar arbetsområden och fångar upp hur vi kan förbättra arbetssituationen. Dessutom går jag runt och gör stickprov när de jobbar. Visserligen har alla en ergonomisk basgenomgång när de börjar, men det är lätt att glömma sig i arbetet.

Det är ofta där och då de fångar upp möjligheter till förbättringar. För visst finns det saker att förbättra, tycker han.

– Sober inredning ger möbler som är mer eller mindre lätta ur städsynpunkt, textilier som dammar mindre. Vi har en del kvar att lära oss ur ergonomisk synvinkel.

Det viktigaste är dock tilliten. Den som gör att personalen inte drar sig för att påtala brister, säga när de har ont eller inte hinner med sina rum. Då kan även husbonden greppa dammtrasan och handdukshögarna och rycka in.

– Så stressigt kan det vara ibland, det ska man inte sticka under stol med. Men då kör vi tillsammans, säger Mats Silfver.

På Nynäs havsbad har de en fördel i att storleken på arbetsplatsen naturligt ger en nära arbetsrelation. Men även till större företag är det vad han helst vill tipsa om; en struktur och kultur som skapar ett nära och personligt samarbete mellan arbetsledning och städet.

– Den tilliten gör verksamheten stabil och självgående.