Arbetsmiljö

SL tillåter inte toalettbesök

<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; LINE-HEIGHT: 150%"> <font size="3"> <font face="Times New Roman">Rätten att få gå på toa är en självklarhet, kan tyckas. Men inte för SL-anställda i Stockholms tunnelbana. Sedan drygt ett år får de inte använda personaltoaletterna.</font></font></p>

Publicerad

Anledningen är att Veolia Transport Sverige AB, före detta Connex AB, som driver tunnelbanan på entreprenad, har bytt ut låsen. Det innebär att flera personalgrupper i tunnelbanan som inte är anställda av bolaget inte längre kommer in i toaletterna. Det gäller bland annat tekniker som tar hand om hissar och rulltrappor, tillsynsmännen som bevakar spårsäkerheten, biljettkontrollanter, banarbetare och ingenjörer.

Det är en följd av bolagiseringen som ingen tycks ha tänkt på, berättar skyddsombudet Rolf Pettersson samtidigt som han tar fram sin nyckelknippa för att utan framgång försöka låsa upp en personaltoalett på tunnelbanestationen Hötorget.

- Det är sanslöst, säger han ilsket. Mycket dumt har man hört men inte att man utelåser folk från toa. Det är ju SL som äger toaletterna, men man har satt sig i knäet på entreprenören som får låsa toaletterna så att SL:s egen personal inte får komma in.

Det är inte bara Rolf Pettersson som är förbannad. Även Ove Hettman, huvudskyddsombud för Seko-klubben 210, som organiserar ban- signal- och elarbetare, kräver att personalen ska ha tillgång till toaletterna på minst 20 av totalt ett hundratal tunnelbanestationer. I dag går deras nycklar enbart till tre toaletter.

- Genom åren har jag fått uppleva att toaletterna stängts av en efter en av Connex. I sex år har jag bråkat. Många tvingas ta bilen för att ta sig ut till en toalett, berättar Ove Hettman.

I ett brev till ledningen för Stockholms Lokaltrafik  (SL) hänvisar Rolf Pettersson till arbetsmiljölagen och kräver att arbetsgivaren ”omgående” ser till att personalen får tillträde till toaletterna. Men arbetsgivaren har visat ”ett fullständigt ointresse”, tycker han.

Därför vände han sig nyligen till Arbetsmiljöverket med en begäran om ingripande. I slutet av april ska myndigheten inspektera arbetsplatsen.

- Det är befängt att SL inte kunnat fixa det här, säger arbetsmiljöinspektör Uwe Göpel. Man ska inte behöva peka på hälsorisker eller arbetsmiljölagen för att de anställda ska få gå på toa.

Efter skyddsombudets begäran om ingripande har SL presenterat en lista på 16 stationer där personalen inom kort ska få tillgång till toaletter.

- Toaletterna ska färdigställas allteftersom, säger Johan von Schantz, teknisk direktör på SL. Vi håller på att komplettera utrustning, sätta in lås och upphandla städning.

Under tiden hänvisar han personalen till SL:s huvudkontor eller till offentliga toaletter. Men de planerade toaletterna är långtifrån tillräckliga, anser Rolf Petterson. En toalett på var femte station löser inte problemet, det viktiga är ”tidsavståndet”, menar han.

- De flesta av oss jobbar på nätterna, då det är glesare mellan tågen och från klockan 01.00 till 05.00 är det ingen trafik. Vart ska vi ta vägen då? Detsamma gäller övrig underhållspersonal som bara arbetar på nätterna.

SL:s tekniske direktör Johan von Schantz är dock missnöjd med att Rolf Pettersson vänt sig till Arbetsmiljöverket.

”Jag tycker det är tråkigt att du väljer att gå via Arbetsmiljöverket istället för att återkomma till mig när du tycker svaret dröjt för länge”, skriver han till skyddsombudet.