Arbetsmiljö

Så fuskar vi på jobbet – de tio vanligaste försyndelserna

Skylla ifrån sig när man inte har gjort sitt jobb hör till de vanligare jobbfusken. Foto: Colourbox

Lögner, maskning och skitprat. Det är några av de vanligaste exemplen på olämpligt beteende som cheferna i en undersökning listar.

Publicerad

I en undersökning frågade brittiska Institute of Leadership & Management drygt 1 600 chefer om medarbetarna uppförde sig oetiskt på något vis. Det resulterade i en lista som toppades av genvägar i jobbet och lögner för att mörka misstag. Tre fjärdedelar av de tillfrågade cheferna vittnade om den typen av upplevt fusk bland medarbetarna.

- Vi blev förvånade över hur smittsamma en del av dessa dåliga beteenden är, säger Charles Elvin, vd på institutet.

Han reflekterar över hur det kommer sig att vi beter så där illa.

- Det är viktigt att förstå grunden till varför folk mörkar om sina misstag. Det kan vara ett tecken på att de inte vågar vara ärliga för att företagskulturen är klandrande.

Han tänker också att stress och överbelastning kan vara anledning till att medarbetarna sjukskriver sig titt som tätt.

Om man tar itu med de underliggande problemen i företagskulturen är det möjligt att höja arbetsmoralen och prestationen.

- Det kan hjälpa företaget att undvika kriser och stå bättre rustade för framtiden, säger Charles Elvin.

Han förordar etiska riktlinjer. Enligt honom är medarbetarna inte lika benägna att fuska på företag med klara etiska riktlinjer.

Vanligaste försyndelserna enligt cheferna

  • Lögner för att dölja sina misstag (72 procent)
  • Genvägar (72 procent)
  • Skitprat om kolleger (68 procent)
  • Skylla ifrån sig när man inte har gjort sitt jobb (67 procent)
  • Slöa när ingen ser på (64 procent)
  • Ljuga för att skyla över andras misstag (63 procent)
  • Ta åt sig äran av vad andra har gjort (57 procent)
  • Sjukskriva sig utan att vara sjuk (56 procent)
  • Ljuga om kunskap och erfarenhet (54 procent)
  • Småstjäla från jobbet (52 procent)