Arbetsmiljö

Roboten Fabio skrämde iväg kunder - har nu fått sparken

Roboten Fabio delar ut smakprover. Foto: BBC
Fabio visade sig inte vara så bra på att jobba i mataffär. Foto: BBC
Fabio visade sig inte vara så bra på att jobba i mataffär. Foto: BBC

Den lille roboten Fabio var redo att kasta sig in i arbetslivet. Men uppgifterna i mataffären visade sig efter en tid vara för tuffa. Nu har roboten fått sparken.

Publicerad

Då och då läser vi varningar om att robotar kommer att ta över våra jobb, och i förlängningen även världen. Elon Musk brukar vara en av dem som skriker högst.

Är robotarna redo att ta över våra jobb då? En matvarubutik i Skottland valde att testa och anställde för en tid sedan en robot som var tänkt att agera som pålitlig servicepersonal i butiken.

Roboten Fabio, utvecklad av Heriot-Watt University i Skottland stod redo att ta sina första steg i karriären. Fabio är utvecklad för att hålla igång samtal med människor, och fungerar lite som Siri och Alexa.

Till en början gick det bra för Fabio. Den såg till att entusiastiskt välkomna matbutiken Margiottas kunder, Fabio sa saker som ”tjena snygging” och gav kunder high fives. Butikens ägare var nöjd, vilket går att se i BBC-serien ”Six Robots and Us”.

Men snart skulle det visa sig att Fabio kanske inte var rätt robot på rätt plats – långt ifrån den mest hjälpsamma i personalskaran. I bästa fall sägs den ha varit lite av en inkompetent skitstövel, och i värsta fall skrämde den faktiskt iväg kunder.

Allmänna samtal kunde däremot kunderna uppskatta med roboten, men så fort Fabio fick en fråga som rörde dennes jobb, exempelvis: ”var hittar jag ölen?”, så fick de till svar ”i alkoholsektionen”. Utan vidare guidning.

– Fabio gav bara väldigt allmänna beskrivningar, till exempel ”osten är i ett kylskåp”, vilket inte var till stor hjälp, säger affärens ägare Luisa Margiotta i programmet.

Till slut fick Fabio andra sysslor. Han placerades i korvsektionen för att dela ut gratis smakprov. Inte heller det blev särskilt lyckat. På 15 minuter lyckades roboten bara dela ut två smakprover, en mänsklig medarbetare delade ut 12 smakprov på samma tid.

– Tyvärr presterade inte Fabio lika bra som vi hoppats, det verkade faktiskt som att människor försökte undvika Fabio, säger Margiotta.

En vecka in i karriären – och efter en rad misslyckanden – beslutade butiksägaren till slut att Fabio inte kunde stanna. Att sparka en robot kan tyckas enkelt. Men när Fabio fick beskedet så tittade den lilla butiksmedarbetaren upp på sin chef och frågade: ”är du arg”? En annan medarbetare som gillade Fabio började gråta.

– En sak som vi inte förväntade oss var att de som arbetade i affären blev ganska knutna till den, säger Oliver Lemon, chef för Interaction Lab på Heriot-Watt University i programmet.