Arbetsmiljö

Riskanalys: SD-reklam ökar risk för hot

Det finns en förhöjd hotbild mot förare som kör bussar med SD-reklam i vissa områden i Stockholm. Det slår SL:s riskanalys fast.

Publicerad

Sannolikheten är hög att bussförarna löper risk att utsättas för hot och våld om Sverigedemokraternas reklamkampanj börjar rulla ut med SL-bussarna. Risken för stenkastning i vissa områden i Stockholm är dessutom högre om affischeringen tillåts. Det visar Stockholms Lokaltrafiks (SL) riskanalys som Svenska Dagbladet tagit del av.

Kommunal i Stockholm anser att slutsatserna visar att skyddsstoppet mot montering av affischerna på bussarna var rätt.

– Det står tydligt att man i princip på alla punkter ser hög sannolikhet för olika risker. Man ser att det finns höga säkerhetsrisker för både förare och passagerare samt risk för skadegörelse, säger Markus Andersson, ombudsman på Kommunal i Stockholm, till SvD Näringsliv.

Han är kritisk till att Arbetsmiljöverket har hävt skyddsstoppet.

Klart står dock att bussarna i Södertälje ännu inte har affischerats med SD-reklamen. Det innebär att entreprenören Nobina i dagsläget följer SL:s riskanalys, som slår fast att hotbilden minskas drastiskt om SD-reklamen begränsas till att rulla bara i Stockholms innerstad.