Arbetsmiljö

Raggar på Facebook

Arbetsmiljöverket finns på den sociala sajten Facebook. Myndigheten har i skrivande stund fått 770 vänner – igår var siffran 685. Ganska populärt så här långt, men är detta rätt forum för en myndighet, Mikael Sjöberg, generaldirektör?

Publicerad

– Ja, det är min bedömning. För att nå ut fordras kirurgisk precision, det visar all forskning. Man kan inte ge allt till alla utan varje budskap ska ha sin kanal.

Finns det en risk för att Arbetsmiljöverkets information fragmentiseras?

– Nej, vi hänvisar till vår egen webbsida. Det är mindre troligt att någon information går vid sidan av.

Räknas inlägg på Facebook som inkomna handlingar till myndigheten?

– Nej, normalt inte. Men om det skulle komma inlägg av typen att jag invänder mot den eller den föreskriften, då kommer de att registreras. Det har hittills inte hänt.

Hur länge har verket varit på Facebook?

– Sedan 2007 faktiskt. Men för cirka tre veckor sedan bestämde vi oss för att satsa på det. Vi gör även andra satsningar med information som är anpassad till speciella målgrupper. En sådan är nyföretagarna. De får särskilda utskick och vi deltar på nyföretagarmässor.

Vilka är vännerna?

– Det vet vi inte. Men det är ju folk som på eget initiativ tar kontakt med oss. Man får förmoda att de är engagerade i arbetsmiljö och att det kan ge en ström till vår egen webbsida.