Arbetsmiljö

Poliserna sätts i körskolan

Foto: Kristoffer Thessman

Efter kritik mot polisernas bilkörning, startar nu Rikspolisstyrelsen en ny förarutbildning.

Publicerad

Utbildningen görs i samarbete med Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, Statens väg- och transportforskningsinstitut, Transportsstyrelsen och Umeå universitet.

Tidigare i augusti kritiserades polisen av Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet. Jörgen Lundälvs forskning visar att 1 800 poliser skadats i trafikolyckor sedan 1997.

Siffror från Kammarkollegiet, som fungerar som statens försäkringsbolag, visar att polisbilarna sammantaget hade försäkringskostnader för 44,8 miljoner kronor under 2008. I Stockholm slutade notan på 16 miljoner kronor.

Kenneth Nordström som håller i siffrorna på Kammarkollegiet inskärper att ingen vet exakt vad de står för. Olyckor och andra skador är hopblandade i statistiken. Detta framhåller även Polisen som hävdar att det i "media har förekommit uppgifter som kan ge bilden av att polisens olycksstatistik är allvarligare än den är". Man syftar på att parkeringsskador och smärre incidenter räknas in i totalen.

– Det är en dum dementi, säger Jörgen Lundälv. Det finns inte tid för bortförklaringar. Den som backar på en stolpe kan likaväl backa på ett barn. Sverige införde nollvision för trafiken 1997. Polisen införde sin motsvarighet 2007. Den har en förmåga att glömma bort sig själv.

Jörgen Lundälvs uppgifter över antalet skadade bygger på detaljgranskning av Kammarkollegiets data över försäkringsskador. Genom att studera de enskilda fallen, inte bara Kammarkollegiets noteringar av kronor och ören, har han fått fram antalet skadade.

– Antag att 1 800 poliser skjutit sig i foten sedan 1997. Vore det rimligt? Poliser som kör polisbil bör genomgå samma obligatoriska årliga tester som gäller för tjänstevapen. Den som inte klarar sig ska tas ur yttre tjänst.

Rikspolisstyrelsen gör ingen uppföljning av olyckorna utan statistiken förblir splittrad på länspolismyndigheterna. Däremot ska den nya förarutbildningen bli enhetlig för hela landet. En pilotomgång startar till hösten och utifrån den beslutas om fortsättningen.

Jörgen Lundälv forskning visar att de flesta olyckor inträffar i storstadsområdena och ofta hänger de samman med att polisbilarna kör för fort.

– Man måste göra en omvärdering. Vid många utryckningar är riskerna för stora i förhållande till den tidsvinst som görs. Är det värt att riskera andras säkerhet för att komma marginellt tidigare till en olycka eller ett bankrån?

Ulrika Herbst, chef Polisavdelningen på Rikspolisstyrelsen, är en av de ansvariga för den nya förarutbildningen. Hon instämmer till del i Jörgen Lundälvs syn på utryckningar.

– Vi tar till oss den kritiken, säger hon. Den nya utbildningen ska även omfatta den "mentala biten", det vill säga att även trängande utryckningar måste ske utifrån en riskavvägning.