Arbetsmiljö

Orsak till tågkraschen: Städerskan stängde dörren

Arriva och SL hävdade att städerskan stulit tåget. Nu har brottsmisstankarna helt avskrivits mot den svårt skadade städerskan. I stället riktas misstanke om arbetsmiljöbrott mot de berörda företagen. Foto: Scanpix

Det räckte med att städerskan stängde dörrarna till pendeltåget för att det skulle börja skena, visar haverikommissionens rapport. Hon skadades svårt i kraschen mot ett bostadshus.

Publicerad

Olyckan i januari förra året fick stor uppmärksamhet bland annat eftersom uppgifter spreds om att städerskan skulle ha stulit tåget. Uppgiften om stöld dementerades och i stället inleddes en utredning om arbetsmiljöbrott.

Nu visar Statens haverikommissions rapport vad som orsakade olyckan. Utredningen visar att det räckte med att stänga dörrarna till tåget för att det per automatik skulle starta. Tågets bromsar var avslagna och spårets bromsanläggning ur funktion, vilket i kombination ledde till att det kunde rulla ut på Saltsjöbanan.

Städerskan visste inte hur reglagen fungerade och kunde inte få stopp på det skenande tåget. När det körde igenom stoppbocken och vidare in i ett bostadshus i Saltsjöbaden höll tåget en hastighet av 80 kilometer i timmen. Städerskan som tagit skydd i ett säte bakom förarhytten skadades svårt vid kraschen. Vagnen var så hoptryckt att det tog räddningspersonalen tre timmar att få loss henne med hjälp av bland annat elkap, brytverktyg och sticksåg.

Polisens utredning visade på allarliga säkerhetsbrister både på tåget och uppställningsplatsen.