Arbetsmiljö

Oro för flygsäkerhet i krisande SAS

Gränsen för arbetstiden för SAS piloter har tidigare medgivit 42 timmarsveckor. Nu höjs den gränsen. Foto: Scanpix

En månadslön mindre om året, försämrade pensionsvillkor och ökad arbetstid. Det blev resultatet av pilotfackens och SAS förhandlingar om arbetsvillkoren i det krisande flygbolaget. Skyddsombudet Torsten Elfhag, Svensk Pilotförening, känner en oro för säkerheten i och med den ökade arbetstiden.

Publicerad

- Jag har redan i mitt arbete som skyddsombud sett en ökande sjukskrivning, hur alltfler går mot sin gräns, sa Torsten Elfhag i Sveriges Radios P1 morgon.

Piloternas arbetstid regleras inte enligt den vanliga arbetstidslagen. Arbetstiderna varierar, men upp till 60 timmar per vecka är tillåtet. Hittills har avtalen för SAS piloter medgivit 42 timmars veckoarbetstid som max, nu höjs gränsen till 47,5.

- Det är ju också ganska självklart att detta är negativt för flygsäkerheten. Trötta piloter är inga bra piloter, sa Torsten Elfhag.

Unionenansluten kabinpersonal drabbas inte av någon sänkning av lönenivåerna, men får oförändrad lön 2013 och 2014 och ökad arbetstid.

Detta innebär SAS besparingar

  • Antalet anställda ska minska från 15 000 till 9 000. Det norska bolaget Wideröe säljs, liksom SAS avdelning för marktjänst.
  • All flygande personal får ökad maximal veckoarbetstid från 42 till 47,5 timmar i veckan.
  • Reglerna för semester ändras, så att den sammanhållna sommarsemestern kortas.
  • Pensionssystemet görs om för piloterna från förmånsbaserad pension till premiepensioner.
  • Pensionsåldern höjs från 60 till 65 år, med övergångsregler som tar sikte på anställda som i dag är 56 år och äldre.

Källor: TT och Unionen