”Onlineundervisning passar vissa ämnen” 

2021-02-04 15:22 Lena Gunnars  
Vincent Demargne, adjunkt vid Södertörns högskola, har jobbat hemifrån i snart ett år nu. Han ser vissa fördelar med att chatta med eleverna online. Mellan arbetspassen löptränar han med dvärgpudeln Louis. Foto: Tiina Moilanen Demargne

Vincent Demargne, adjunkt i Medieteknik vid Södertörns högskola, trivs med att distansundervisa hemifrån. Här berättar han om arbetsdagarna under pandemin.

“Jag har bara varit inne på skolan för att hämta böcker. Seminarier, workshops eller föreläsningar är moment som behöver förberedas. I vanliga fall kan det vara flera sådana per dag. Nu har man försökt förenkla eftersom allt måste ske digitalt och det är max ett sådant moment per dag. Resten av arbetstiden är förberedelsetid. Det brukar vara två eller tre lärare med i vissa kurser. Är man helt själv med 80 studenter när man börjar skapa grupper tar det så lång tid att man märker en viss otålighet hos studenterna. Man tappar bort dem lite. Men oftast är studenterna redan uppdelade i grupper.   

Jag har lärt mig hur man kan involvera studenter online genom att låta dem vara aktiva i chatten, att ställa frågor där, det finns ett visst samspel som ibland inte finns i ett klassrum eller i en aula. Det är effektivt. Vid kreativa övningar använder vi digitala ritningsverktyg, men de är ganska begränsade. Vissa moment i ett ämne kan inte genomföras online. Vi försöker hitta ersättningar till de delarna. 

Läs mer: Påtvingat hemarbete en risk

Det här passar vissa ämnen, som när man undervisar på designområdet. När det gäller delar som innebär intervjuer eller att lära sig skapa förståelse för användaren blir det lätt på en ytligare nivå än om vi skulle ha träffats på riktigt. Studenterna kan göra intervjuer via Zoom, men vi kan inte skicka ut dem på gatan för att intervjua människor under pandemin. Men det finns en viss lättnad i att det går snabbt och lätt att umgås på Zoom. Man kan även umgås mer med människor över hela världen.  

Man skaffa vänner, men man är väldigt beroende av tekniken. När internetuppkopplingen inte är hundra procent bra går det ut över undervisningen. Det händer ibland att man låter studenterna fortsätta arbeta i sina digitala rum och fortsätter prata med sina kolleger på Zoom. Då kan det hända att man stänger av sessionen och glömmer bort sina studenter. Eller att man skickar fel person till fel grupp. Den tekniska aspekten är ganska brutal.”

Missa inga nyheter - beställ Arbetarskydds kostnadsfria nyhetsbrev

Lena Gunnars

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen

Kampen

Arbetsmiljö