Hon tar krafttag för jämställdhet på sjön

2018-10-03 00:00 Lena Gunnars  

ELDSJÄLEN. Skyddsombudet och cateringvärden Emma Berglund lämnade livet som student för att gå till sjöss för tolv år sedan.– Jag fick en chock, säger hon.

Metoo-uppropet #Lätta ankar berättar kvinnorna inom sjöfarten hårresande historier om sexbrott ombord på färjorna. En av slutsatserna efter uppropet är att kvinnor som jobbar till sjöss är extra utsatta. Ute på havet har de ingenstans att ta vägen när de blir utsatta. De befinner sig dessutom långt bort från släkt och vänner.

Själv lämnade Emma Berglund inte in någon egen historia, men hon är ändå starkt engagerad i frågan som skyddsombud i branschen.

– Det är nu det riktiga arbetet börjar. Vi inom Seko Sjöfolk har redan haft två branschmöten i vårt uppföljningsprojekt #Vågrätt, som startade efter #Metoo. Där gör vi upp handlings­planer för hur vi ska arbeta vidare med detta.

Emma Berglund har just kommit till kaj i Trelle­borg efter ett fjorton dagar långt arbetspass. Hon berättar att hon redan nu ser förändringar i attityderna sedan #Metoo briserade. Hon tycker att unga generellt har en helt annan öppenhet för frågor som rör sexualitet och kön än den äldre generationen har.

– Jag tror att den nya generationen kan komma med en bestående förändring.

Emma Berglund minns hur det var när hon själv som 24-åring klev ombord för att påbörja ett sommarjobb på en färja. Den gången, för tolv år sedan, kom hon direkt från universitetsvärlden. Det blev en kulturkrock.

– Jag mötte en hårdare jargong, med bland annat sexuella skämt. Jag tror att det är viktigt att se sin roll i samtalsklimatet ombord, hur man själv bidrar till det. Jag tänker mycket på hur alla unga och nyanställda uppfattar arbetsplatsen.

Varje gång Emma Berglund hör ordet ”båtjargong” ryser hon. Den så kallade båtkulturen ”kräver” av tjejer att de ska ha skinn på näsan för att överleva i arbetsmiljön till sjöss. Men Emma Berglund är hjärtligt trött på att man som kvinna alltid ska behöva hävda sig och att det ständigt ska vara på mäns villkor.

– Det vore så skönt om det kunde bli en förändring där.

Som cateringvärd alternerar Emma Berglund mellan olika arbetsuppgifter. Hon arbetar i tax-freeshoppen, i restaurangen och i receptionen. Titt som tätt händer det saker när man är kvinna och anställd på en båt. Det kan komma verbala påhopp från gäster. De spelar sedan ovetande eller oförstående när de blir tillsagda, är Emma Berglunds erfarenhet.

Ibland får hon höra ”jamen det är väl bara att säga ifrån”, Men det, menar hon, är att lägga all skuld på den som är utsatt.

– Vi har ganska många män både i vår lokala sektionsstyrelse och bland skyddsombuden. Jag försöker förklara så ärligt jag kan hur jag upplever det när någonting händer. Jag ser mig själv som en väldigt stark person som kan säga ifrån. Men i vissa situationer kan jag inte det. Det är en känsla av maktlöshet som jag inte tror att män riktigt kan förstå.

Emma Berglund menar att händelser som den ovan beskrivna trots allt inte inträffar särskilt ofta.

– Jag är lite av en betraktare. Just det där hur man bemöter varandra är ett spännande ämne. Jag kan bara sitta i mässen och se på hur folk uppför sig, rör sig och hur mycket plats de tar. Hur ofta kvinnor får tala till punkt är ganska intressant.

Emma Berglund har varit skyddsombud sedan hon fick sin första anställning på TT-Line. Nu är hon sedan några månader tillbaka på färjan hon en gång inledde livet till sjöss på. Skyddsombuden ombord har en stark gemenskap där de samarbetar kring arbetsmiljöarbetet. Sedan en tid tillbaka går de gemensamma skyddsronder. Tack vare dem kan de stötta varandra bättre i de problem som var och en har i sina verksamheter.

– Annars sitter man på skyddskommittémötet utan att förstå vad det handlar om när kollegerna på andra avdelningar tar upp sina problem.

Emma Berglund tror inte att sjöfartens arbetsmiljöproblem skiljer sig så mycket från andra branschers. Besättningen har problem med förslitningsskador på grund av statiska jobb. Andra utsätts för tunga lyft, vibrationer och buller.

Nu väntar skyddsombuden till sjöss otåligt på att föreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö ska börja gälla även inom sjöfarten.

– Den måste först tas upp av Transportstyrelsen för att den ska börja gälla hos oss. Det längtar jag efter. Det mest spännande att arbeta med är den psykosociala arbetsmiljön, tycker jag.

Men sjöfarten har inte bara att förhålla sig till arbetsmiljölagen, utan även till sjömanslagen, vilotidslagen, mönstringslagen och fartygssäkerhetslagen (se faktaruta).

– Vi måste till exempel ha sex timmars sammanhängande vilotid.

Färjan som Emma Berglund är cateringvärd på går från Trelleborg till Travemünde och Rostock i norra Tyskland. Hon jobbar två veckor och är sedan ledig lika länge.

Emma Berglund har genom alla år trivts bra med livet ombord. Det innebär en särskild livsstil, där man både jobbar med sina kolleger och umgås med dem på fritiden.

– Vi jobbar tätt ihop och blir som en familj. Den sammanhållningen kan nog inte jämföras med andra arbetsplatser.

Som det känns nu blir Emma Berglund kvar som anställd på TT-Lines färjor länge till.

– Jag tycker fortfarande att det är kul att gå och jobba. Men det är ju 14 dagar av exakt samma frågor från gästerna, säger Emma Berglund och skrattar.

Vilken är den vanligaste frågan du får?

– ”Kan man betala med svenska pengar?” Jag ser direkt när de är på väg att ställa den frågan.

Kan man betala med svenska pengar då?

– Jaaa, det kan du.

Emma Berglund

Namn: Emma Berglund.

Ålder: 36 år.

Yrke: Cateringvärd och skyddsombud på en av TT-Lines färjor.

Bor: I Malmö.

Familj: Föräldrar och en syster.

Fritid: Är med i en kvinnlig dj-grupp. Spelar mycket tjejpunk och skrammel. ”Vi arrangerar en dj-klubb i Stockholm där vi enbart kör kvinnofrontad musik. Ibland bokar vi band, alltid kvinnliga musiker och gäst-dj. Ett par gånger om året ordnar vi klubben. De hyr in oss som dj:er för en kväll på olika event. Vi är en grupp med tre kvinnliga dj:er och en manlig. Sedan försöker vi få in gäst-dj.

Motto: ”Ha fräckheten att tänka själv.”

Senast sedda film: Tv-serien Buffy och vampyrerna.

Senast lästa bok: Clownen Jac av Hjalmar Bergman.

Sjöarbetsrätten och arbetsmiljölagen

Den svenska sjöarbetsrättsliga lagstiftningen består av sjömanslagen, vilotidslagen, mönstringslagen och fartygssäkerhetslagen. Arbets­miljö­lagen hänvisar i vissa delar vidare till fartygssäkerhets­lagen, bland annat när det gäller hur skyddsombud ska utses. Sjömanslagen innehåller regler om hemresor och fri sjukvård. Mönstringslagen reglerar vissa hälso- och kompetenskrav för tjänstgöring ombord på handelsfartyg. Vilotidslagen reglerar arbetstidens förläggning ombord.

Källa: Docent Johan Schelin och Transportstyrelsen

Lena Gunnars

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen

Kampen

Arbetsmiljö