Arbetsmiljö

Hjälp, inkorgen svämmar över

Sämsta sättet att starta dagen är att läsa mejl, menar experten. Foto: Colourbox

Den digitala stressen kommer att öka. Och inte görs det något för att stävja den på arbetsplatserna. Det visar en ny undersökning.

Publicerad

Den värsta digitala stressfaktorn är den överfulla inkorgen i eposten. Näst värst är alla ljudsignaler. Det tycker de tillfrågade i näringslivspanelen B2B-opinion. För mycket information stressar också liksom svårigheten att hitta information när man väl behöver den.

En överväldigande majoritet av de tillfrågade i undersökningen, 87 procent, upplever den digitala stressen som ett hot mot engagemanget och effektiviteten i arbetet.

På frågan om det görs något på arbetsplatsen för att hantera stressen svarar 13 procent att specifika insatser görs medan 2 procent svarar nej. Frågan har diskuterats är svaret från 51 procent.

Mer än hälften, 60 procent, är pessimistiska inför framtiden, de tror att den digitala stressen kommer att öka.

Undersökningen om digital stress gjordes på uppdrag av konsultbolag Palorial. De 1 724 personerna som svarade är finns i näringslivspanelen B2B-opinion. Den består av 12 000 medlemmar och bildades förra våren av mediehuset Talentum och researchföretaget Market Direction.

Tio-i-topp i digital stress

Vilken eller vilka av följande situationer associerar du till begreppet digital stress?

1 En ständigt överfull epostlåda 49 procent

2 Ljudsignaler i telefoner, datorer, plattor 40 procent

3 Att hinna agera på all info jag uppmärksammas på 37 procent

4 Notifieringar och alerts som visuellt uppmärksammar på information 34 procent

5 Att jämt vara nåbar 30 procent

6 Svårt att koppla bort och koppla av från informationsflödet 30 procent

7 Svårt att hålla koll på allt som jag vill hålla koll på i digitala kanaler 27 procent

8 Bristande kunskap om digitala verktyg, sociala kanaler och liknande 23 procent

9 Svårt att hitta rätt information när jag behöver den 18 procent

10 Annat 8 procent