Arbetsmiljö

Forskning bevisar: Snälla chefer vinner i längden

Schysst chef vinner i längden, visar forskning. Foto: Colourbox

Hårda chefer tror att medarbetarna presterar bättre om man stressar dem. Forskning visar att de har fel, säger psykologen

Publicerad

Traditionen bjuder att en chef vara fast och hålla distans till medarbetarna. Det ska inge respekt och ökar de anställdas flit. En trevlig och inkännande chef kallas mjukis och får slappa medarbetare.

Det är precis tvärtom, skriver Emma Seppälä, doktor i psykologi vid Stanford University. Hon har studerat den moderna organisationsforskningen och dragit slutsatsen att trevliga och omtyckta chefer vinner i längden. I alla fall om de klarar av att inte låta sig utnyttjas.

Studier hon refererar till visar att schysta chefer får schysta medarbetarna, som hjälper varandra och är lojala mot företaget. De blir också mer produktiva, såväl i grupp som individuellt. Hon tror att det beror på att den typen av företagskultur får folk att uppleva trygghet. Den minskade stressen av att slippa känna sig hotad gör också att folk blir gladare. Det leder i sin tur till att håller sig fysiskt friska, vilket är lönsamt för företaget.

- Hårda chefer tror ofta att produktiviteten hos de anställda ökar om man drar åt tumskruvarna. Det som ökar är stressen och forskning visar att höga stressnivåer leder till kostnader för både arbetsgivare och anställda, skriver Emma Seppälä på Harvard Business Review.

Exakt vad det innebär att vara en trevlig chef är det svårt att definiera, skriver hon. Men det handlar om att vara omtänksam och utstråla värme.

Hon vill slå ett slag för att uppvärdera vänlighet på jobbet.

- Faktum är att studier visar att osjälviskhet faktiskt höjer statusen.