Arbetsmiljö

Bristande säkerhet i tunnelbanan

Trasiga tåg skickas ut. Fel åtgärdas inte. Det visar en enkät som fackförbundet Seko har låtit göra bland sina medlemmar som jobbar i Stockholms tunnelbana.

Publicerad

För drygt ett år sedan tog företaget MTR över driften av tunnelbanan från Veolia. Enligt enkäten har det sedan dess blivit vanligt att reparationer avbryts innan de är klara, för att tågen ska återtas i trafik. Även akuta fel ska ha ignorerats av arbetsledarna. Seko säger sig känna igen problemen med säkerhet och underhåll från tiden med Veolia. När MTR tog över var förhoppningarna om förbättringar stora. 

– Med Veolia var det hela tiden diskussioner om underhåll och säkerhet. Nu har MTR haft ett år på sig, men trenden vi ser är inte munter. Det börjar likna en Veolia i repris, säger Janne Rudén, förbundsordförande på Seko.

Förbundet kräver att SL tar sitt ansvar och utvärderar MTR:s arbete, att mer tid avsätts för underhållsarbete, att säkerhetsrutinerna ses över och att säkerheten på plattformarna blir bättre.

– Skyddsombuden har haft uppe de här frågorna med företaget. Problemet är att man upplever att det inte händer så mycket, säger Janne Rudén. 

Över hälften av de svarande hos TBT, som sköter underhållet av tåg och vagnar, uppger att tåg som är alltför slitna skickas ut i trafik. I strid mot gällande regelverk. Sex av tio förare svarar att fel och brister aldrig eller sällan rapporteras. Majoriteten av förarna anser att arbetsmiljön blivit sämre under det senaste året. 

Undersökningen har genomförts av Novus Opinion. Den baseras på över 400 telefonintervjuer gjorda bland Seko:s medlemmar i tunnelbanan. MTR har lovat återkomma med en kommentar till undersökningen under dagen.

MTR känner inte alls igen sig i den bild som målas upp av Seko.

– Vi har säkerhetsrutiner och checklistor. Inga tåg går ut utan att vara säkra, säger Roger Eriksson, operativ säkerhetschef vid företaget.

Han anser att MTR har bra kontakt med de fackliga företrädarna och med skyddsombuden.  Bland annat tas skyddsfrågor, arbetsmetoder och arbetsmiljöfrågor regelbundet upp i skyddskommittén, där det sitter med företrädare från båda parter.

– Vi har bara fakta att gå på. Allt som händer dokumenteras, säger Roger Eriksson.