Arbetsmiljö

”Alla ska må bra på sin arbetsplats”

Diana Andersson för­söker att vara tillgänglig för sina medarbetare. Att svara i tele­fon är en självklarhet, även om hon sitter i en intervju. Foto: Fototjänster i Kalmar
”Tyvärr är det många som inte förstår att lokalvård är ett yrke man måste lära sig. Man behöver kunskap för att göra rätt och för att det ska bli kostnadseffektivt i längden”, säger Diana Andersson. Foto: Fototjänster i Kalmar

ELDSJÄLEN. Hon gick från lokalvårdare till arbetsledare på sin nya arbetsplats inom loppet av ett år, driven av en vilja att få alla att känna sig delaktiga. För Diana Andersson, från Torestorp i Torsås kommun, är det en självklarhet att alla ska trivas på jobbet och gå dit med glädje.

Publicerad

i träffas på Dianas kontor, på det kommunägda städbolaget. Det är förmiddag och hon har redan hunnit med ett städjobb på en skola under morgonen. Vi får avbryta vårt samtal några gånger när telefonen ringer. Diana svarar lugnt och ber att få ringa upp så fort intervjun är avklarad.

– Jag vill alltid finnas tillgänglig. Alla ska känna att det alltid finns någon som kan stötta och svara på frågor, säger Diana.

Hon berättar att hon började som städare 2006 i ett stort privatägt städbolag.

För tre år sedan tog Torsås Fastighets AB över lokalvårdaransvaret från företaget som tidigare skött all städning för de kommunägda fastigheterna i Torsås kommun. Diana var en av dem som sökte jobb som lokalvårdare i det nya bolaget och fick anställning.

Det tog bara ett år hos den nya arbetsgivaren innan Diana fick frågan av sin chef Paul Thörnqvist, om hon kunde tänka sig att bli arbetsledare för lokalvårdarna. Hon tackade ja på stående fot, trots att hon saknade några egentliga ledarerfarenheter.

En av anledningarna till att hon tog steget var att hon ville visa att lokalvårdaryrket är ett viktigt jobb och att de som är i yrket ska känna sig sedda. Det var en känsla som hon hade saknat hos sin förre arbetsgivare.

– Där upplevde jag att personalen var lite av slit och släng. Det var ingen som riktigt tog hand om personalen. Folk kom och gick och få stannade länge.

– För mig är det väldigt tydligt, det är självklart att se alla för dem de är. Alla ska trivas och må bra på sin arbetsplats. Det är det självklara målet att arbeta mot.

Paul Thörnqvist, som är verksamhetschef för lokalvården hos Torsås Fastighets AB, säger att han tidigt såg ledarpotentialen i Diana.

– Hon har en fantastisk förmåga att se till de mjuka värdena och lyssna på människor. Hon är bra på att hitta lösningar och hon drar sig inte för att ibland gå utanför boxen för att nå fram till dem.

– Hon tänker även på aktiviteter utanför jobbet för att man ska hitta på roliga saker ihop som inte är arbetsrelaterade, allt för att stärka gruppen.

Diana säger att hon har fått mycket stöd från chefen, Paul Thörnqvist. Att han hela tiden finns där som ett bollplank har varit en framgångsfaktor i hennes eget ledarskap.

Redan efter ett år som arbetsledare fick Diana ett fint kvitto på att hennes arbete, med att skapa en arbetsplats som alla känner sig delaktiga i och med glädje vill gå till varje dag, gett resultat. I september förra året var hon nominerad till Årets arbetsledare på Clean Bright Award-galan under branschens stora mässa i Jönköping.

– Jag var jättenervös när vi tre finalister kom upp på den stora skärmen. Så hör jag en röst läsa upp vinnarnomineringen och förstår att det är jag som har vunnit! Då kom glädjetårarna, säger Diana.

Hon har inga direkta förebilder, utan säger att hon vill vara sig själv, som ledare, så långt det bara går.

– Jag försöker att vara positiv och glad så att det ska sprida sig i gruppen. Jag ser framåt och försöker få allt till att flyta på smidigt. Genom att involvera personalen i schemaläggning och semesterplanering så har jag dem med mig i stället för att de ska vara missnöjda. Det mesta går ju att lösa så att alla blir nöjda.

Diana har dubbla roller – dels är hon arbetsledare för tolv personer, dels är hon kollega med dem eftersom hon fortfarande städar på halvtid.

– Det passar mig jättebra. Det är en stor fördel att vara kvar ute i verkligheten och ha det perspektivet i min roll som arbetsledare. Jag vet hur det funkar där ute och skulle aldrig planera jobb för personalen som gör att det blir svårt att hinna med. Jag vet hur mycket man kan förvänta sig av en anställd och försöker att planera efter det, säger hon.

Eftersom alla i gruppen är utspridda på sina ansvarsområden är det svårt att få alla samlade.

– För att vi ska kunna ses regelbundet så har vi ett månatligt planeringsmöte och en gemensam fika inbokad varje fredag. Då blir det oftast mycket skratt och diskussioner. Det är jätteviktigt att man hinner med att skratta och ha kul i jobbet också.

Finns det något som du känner att du skulle vilja göra ännu bättre, eller något som är inbyggt i strukturen som du skulle vilja förändra?

– Det hade varit bättre om personalen hade fått möjlighet att jobba mer i par, då arbetet i sig är ett ensamjobb till stor del. Det skulle göra det lättare att täcka för varandra om någon blir sjuk, då en alltid kan området. Det är något jag vill jobba för.

Det är en hög sjukskrivningsfrekvens inom branschen generellt och personalomsättningen är hög. Diana menar att orsaken till det fram­för allt stavas pengar.

– Städbranschen är väldigt prispressad. Det innebär att första dagen på arbetet för många är direkt ut i produktion för att företaget de är anställda av ska tjäna pengar på uppdraget.

– Ett stort problem i dag är att städning helst inte ska kosta något. Dessutom får cheferna för stora ansvarsområden och grupper, vilket riskerar att personalen inte får den tid för stöd och support man behöver för att känna sig trygg på arbetet.

På Torsås Fastighets AB har man inte de problemen, menar Diana.

– När någon ny börjar hos oss får personen gå bredvid och lära sig jobbet i lugn och ro under två veckor. Efter det finns det alltid stöttning från cheferna, som jobbar nära de anställda.

– Tyvärr är det många som inte förstår att lokalvård är ett yrke man måste lära sig. Det är inte som att städa hemma. Man behöver kunskap för att göra rätt och för att det ska bli kostnadseffektivt i längden.

Förutom att Torsås Fastighets lokalvårdare har låg korttidssjukfrånvaro och inga långtidssjukskrivningar alls, så är även personalomsättningen låg, enligt Diana. Och hon tror absolut att det är möjligt att arbeta proaktivt för både psykisk och fysisk hälsa.

– Oh ja, det är jag övertygad om. Vi har till exempel ingen som är sjukskriven för utbrändhet. Jag tror och hoppas att miljön här bidrar till det. Jag vill ha ett klimat som gör att de anställda vågar komma och berätta om de mår dåligt eller har något problem som vi förhoppningsvis kan lösa. Alla ska vilja gå till jobbet och känna glädje!

Dianas fem råd för en trivsam arbetsplats

Bor: I Torestorp i Torsås i östra Småland.

Familj: Sambo och två barn.

Gör: Lokalvårdare och arbetsledare.

Fritidsintressen: Träna på Friskis & Svettis och vara med familjen.

Läser helst: Sagor för barnen just nu.

Tittar på: Farmen.

Äter helst: Husmanskost.

Juryns motivering till Clean Bright Award:

”Diana har en förmåga att tänka på de mjuka värdena för medarbetarna. Hon har startat fredagsfika med hembakt, tänker på att personalen ska ta ut semester för att orka och hoppar ofta in och hjälper till själv. Med stor passion för sitt arbete tänker hon utanför boxen, planerar, strukturerar och arbetar proaktivt. Till exempel för periodiskt underhåll, så att både beställare och medarbetare får ett bra planerat underlag.”

1. Struktur – viktigt att det finns rutiner och att allt flyter på.

2. Glädje – genom att jag som arbets­ledare är positiv.

3. God sammanhållning – genom till exempel gemensam veckofika eller andra aktiviteter som inte har med jobbet att göra.

4. Var rak, ärlig och lyssna på din perso­nal.

5. Se till att alla i den mån det är möjligt får vara med i planering av schema­lägg­ning och semester.