300 lux ska det vara

2010-04-26 10:21 Mattias Davidsson  

Det var för mörkt i arbetsgravarna i nya vagnhallen hos Euromaint Rails i Solna. Skyddsombudet klagade och Arbetsmiljöverket ger honom rätt.

Huvudskyddsombudet Mattias Madunic var missnöjd med belysningen i arbetsgravarna i den nya vagnhallen i Euromaint Rails verkstad i Solna.

När han klagade svarade arbetsgivaren att reparatörerna vid behov kunde komplettera med pannlampor.

Företagshälsovården Previa mätte belysningsstyrkan i arbetsgravarna. Den var mellan 1,5 och 150 lux.

Mattias Madunic vände sig till Arbetsmiljöverket som anser att allmänbelysningen i arbetsgravarna är så dålig att det finns risk för olyckor eller att arbetare på sikt ska skada synen.

Därför kräver myndigheten i ett inspektionsmeddelande att Euromaint Rail senast den 1 oktober 2010 har förbättrat belysningen. Belysningsstyrkan i arbetsgravarnas arbetsområden måste vara minst 300 lux. Belysningen ska vara placerad så att den inte bländar.

Euromaint Rail

Företaget bildades 2001 av SJ Maskindivision. En av verksamheterna är under håll av spårbundna fordon. Några svenska kunder är SJ, Green Cargo, NSB, Stockholmståg, Veolia och Arlanda Express.

Mattias Davidsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Tidningen

Kampen