Arbetsmiljö

300 lux ska det vara

Det var för mörkt i arbetsgravarna i nya vagnhallen hos Euromaint Rails i Solna. Skyddsombudet klagade och Arbetsmiljöverket ger honom rätt.

Publicerad

Huvudskyddsombudet Mattias Madunic var missnöjd med belysningen i arbetsgravarna i den nya vagnhallen i Euromaint Rails verkstad i Solna.

När han klagade svarade arbetsgivaren att reparatörerna vid behov kunde komplettera med pannlampor.

Företagshälsovården Previa mätte belysningsstyrkan i arbetsgravarna. Den var mellan 1,5 och 150 lux.

Mattias Madunic vände sig till Arbetsmiljöverket som anser att allmänbelysningen i arbetsgravarna är så dålig att det finns risk för olyckor eller att arbetare på sikt ska skada synen.

Därför kräver myndigheten i ett inspektionsmeddelande att Euromaint Rail senast den 1 oktober 2010 har förbättrat belysningen. Belysningsstyrkan i arbetsgravarnas arbetsområden måste vara minst 300 lux. Belysningen ska vara placerad så att den inte bländar.

Euromaint Rail

Företaget bildades 2001 av SJ Maskindivision. En av verksamheterna är under håll av spårbundna fordon. Några svenska kunder är SJ, Green Cargo, NSB, Stockholmståg, Veolia och Arlanda Express.