Övriga Nyheter

"Vi är säkert trafikfarliga"

Tuija Kronskans börjar köra buss klockan 5 och kör i fyra timmar. Därefter har hon uppehåll i fyra-fem timmar, för att sedan åter köra buss till klockan 18.

Publicerad

<p>- Så ser mitt värsta pass ut. Vi har hemska tider och jobbar faktiskt nästan dygnet runt. Det måste gå att minska på arbetstiden, säger Tuija Kronskans som kör buss på Ekerö strax utanför Stockholm.</p> <p>Själv har hon det ändå relativt bra tycker hon, jämfört med många kolleger. Hon bor så nära garaget att hon kan gå hem under uppehållet mitt på dagen och rasta sina två hundar.</p> <p>Men många av förarna på Ekerödepån har fem-sex mil till jobbet. De åker hemifrån runt fyra på morgonen och är tillbaka hos familjen först sju på kvällen. </p> <p>Ingen av dem vill dock berätta för Arbetarskydd hur det känns att gå sysslolös i garaget i Ekerö många timmar mitt på dan. Därför får den fackliga representanten Tuija Kronskans berätta:</p> <p>- Det är helt värdelöst mentalt. Vi är många som har sömnproblem. Man kanske sover lite mitt på dagen, sen blir det svårt att somna på kvällen. I värsta fall ligger man vaken länge och ska sedan upp vid fyratiden morgonen efter.</p> <p>- Dessutom är körningen i övrigt också stressig, tidtabellen är så snäv att de korta pauserna försvinner om bussen är sen. Det tröttar ut oss. </p> <p>- Och det är inte bara våra kroppar som tar stryk, vi är säkert trafikfarliga också, säger Tuija Kronskans och tillägger lite ironiskt att med hjälp av trafikanterna kanske det kan bli en förbättring:</p> <p>- Arbetsgivaren lyssnar mer på dem än oss. När passagerarna klagar på att bussen aldrig kommer i tid ändras tidtabellen. Och visste de hur trötta vi är bakom ratten kanske de skulle kräva att en utsövd förare kör bussen.

Lalla Lindström