Övriga Nyheter

Nolltolerans för trötthet

- Delade turer är det mest vansinniga som bussbolag kan använda. Det är förödande för kroppen och trafikfarligt, säger sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt och gör tummen ner för systemet.

Publicerad

<p>Han förordar sammanhängande arbetspass, utan pauser mitt på dagen. Vakentiden blir annars på tok för lång. Inte nog med att det sliter på förarna, tröttheten blir också en trafikfara.</p> <p>- Glöm nolltolerans för alkoholpåverkan så länge man inte har motsvarande krav för trötthet. Alkoholen försvinner åtminstone ur kroppen ju längre tid det går. Med trötthet är det tvärtom. </p> <p>Att vakna vid fyratiden på morgonen och sedan köra två perioder det kommande dygnet sliter på kroppen. När ett pass börjar vid fyratiden på morgonen - en arbetstid som är vanlig för den som kör buss - är kroppen pigg och reagerar snabbt. </p> <p>- Men när nästa pass börjar framåt kvällen samma dag har föraren varit vaken väldigt länge. </p> <p>- Även om föraren haft ledigt mitt på dagen blir risken mycket stor att man missbedömer situationer eller till och med somnar, säger professor Torbjörn Åkerstedt, som är verksam på Institutet för psykosocial miljömedicin på Karolinska institutet i Stockholm.

Lalla Lindström