Övriga Nyheter

Gjutformen vid Ådalsbanan granskades inte - två döda

Skanska granskade inte kvaliteten på den gjutform underleverantörer konstruerat. Det var orsaken till att järnvägsbron rasade och två byggjobbare dog i broraset vid Älandsfjärden.

Publicerad

- Det är ungefär som om du bygger en pappkartong och tänker lägga stora stenar i den. Det kan man ju räkna ut att det inte går, säger Gunnel Crona, tillsynsdirektör på Arbetsmiljöverket i Härnösand.

Två månader efter broraset vid Älandsfjärden presenterar Arbetsmiljöverket och Skanska sina utredningar, samtidigt. Orsaken till dödsolyckan är glasklar. Det var inte frågan om gjutformen skulle rasa utan när. Konstruktionen var helt enkelt feldimensionerad. Sex timmar efter att gjutarbetet inletts brast de så kallade träknektarna och fem av åtta byggjobbare som befann sig på den delen av bron föll mellan 8 och 20 meter. Tre överlevde mirakulöst. En omkom direkt. Den andra avled på väg till sjukhuset.

Skanska erkänner att det saknas rutiner för att granska temporära konstruktioner som utförts av underleverantörer.

- Skanska är totalentreprenör för bygget av Ådalsbanan. Med det menas att de har ansvar för projektering, för konstruktionsarbete, för själva byggandet, för gjuteriet, för allting, konstaterar Gunnel Crona.

Firmorna som anlitades upphandlade i sin tur andra firmor. Ritningarna kom från ett ställe, träknektarna från ett annat. I mars gjorde Skanska en provbelastning. Tyngder hängdes på konstruktionen som började knaka. Den orkade inte med den tänkta tyngden. Konstruktionen förstärktes, men något nytt test gjordes inte.

- Träkonstruktionen var för svag för att kunna bära upp betongmassan. Arbetsmiljöverket anser att Skanska borde ha provbelastat en gång till. Vi kommer att lämna över vår rapport till åklagarmyndigheten i Östersund, säger Gunnel Crona.

Även vid husbyggen används temporära konstruktioner.

På frågan om det finns risk för fler olyckor svarar Gunnel Crona:

- Om man inte kvalitetsgranskar det man upphandlar, ja!

Byggnads pekar ut två orsaker till ökningen av antalet dödsolyckor: Pressade byggtider och många underleverantörer. Matz Larsson, kommunikationschef på fackförbundet, kommenterar Skanskas utredning:

- Det är anmärkningsvärt och allvarligt. Byggherren släpper ansvaret för att man har rätt material och rätt konstruktioner. Vi ser en tendens, en röd tråd. Byggherrarna ställer krav på att underleverantörerna ska bli färdiga i tid. Man springer om varandra. Det kan då bli sämre kvalitet och fler olyckor. Framför allt blir arbetsmiljöfrågorna lidande.

Ekonomin kan man tvista om, menar Matz Larsson. Han är inte så säker på att många underleverantörer är det billigaste alternativet.

Skanska är av en annan mening.

- Vi har haft en högkonjunktur och mycket byggjobb och då kan man inte vara beroende av bara ett företag. Det fungerar inte, säger Christine Gustavsson, informationschef för Skanska Sverige.

Men, säger hon:

- Vi måste förstås var 100 procent övertygade om att vi har rätt leverantörer. Där bara våra interna experter är involverade följer vi i hög grad de instruktioner som finns. Det är i de lägen där externa leverantörer är involverade som vi behöver stärka upp.