Debatt

”Matbud förtjänar schyssta villkor och avtal”

Självklart är det bra med kreativitet, innovation och nya arbetstillfällen. Men inte på bekostnad av anställningsvillkor och arbetsmiljö, skriver Markus Pettersson, tf ordförande Transportarbetareförbundet. Foto: Frank Martin Engström

DEBATT. Genom den framväxande ”gig”-ekonomin ser vi hur den svenska modellen sätts ur spel i en situation som helt saknar parter. Konsekvensen blir att människor utnyttjas med urusla arbetsvillkor i en farlig arbetsmiljö där ingen tar ansvar, skriver Markus Pettersson, t f ordförande i Transportarbetareförbundet som driver en kampanj gentemot plattformsföretagen.

Matbud är ett riktigt yrke som förtjänar riktiga anställningar med schyssta villkor och kollektivavtal. Allt annat är oanständigt.

I dagens samhälle är tid pengar. Många vill effektivisera arbetsplatsen så långt det går, lika vanligt är det att man vill få vardagspusslet att gå ihop litet lättare. Det är där matbuden kommer in. Någon som levererar lunchsalladerna till arbetsmötet eller restaurangmaten hem till familjen på kvällen, på cykel eller till och med till fots.

De personer som arbetar i den så kallade gig- eller plattformsekonomin larmar om otrygga eller obefintliga anställningar och farliga arbetsvillkor. De står ofta helt utan försäkringar och har svårt att vara sjuka, föräldralediga eller vabba. För vem är arbetsgivaren som skall ta ansvaret? Plattformsföretagen hävdar att det är buden själva. Det är fullständigt orimligt.

Transportarbetareförbundet var tidigt ansatt av företag som försöker framstå som innovativa och moderna, inte minst inom taxinäringen. Låt mig då säga detta; vi är inga bakåtsträvare. Självklart är det bra med kreativitet, innovation och nya arbetstillfällen. Men inte på bekostnad av anställningsvillkor och arbetsmiljö. Här måste hela fackföreningsrörelsen vara på tå och ligga steget före när det gäller hur vi skall bemöta och hantera den här typen av oseriöst agerande.

Läs också - Han tog jobb som matbud:

Många plattformsföretag hävdar gärna att de som utför arbete via deras plattform är egenföretagare. Problemet är att ”företagaren” inte har något företag att utveckla, utan är helt beroende av plattformen för arbete. Det är företagen som styr hur och när man kan jobba. ”Egenföretagaren” får ta riskerna men saknar makten. Den här synen på arbetare är inte ny. Snarare speglar den hur arbetsmarknaden fungerade på 1800-talet när arbetare stod med mössan i handen för att få sitt dagliga arbete. Idag står man med mobilen i handen i samma syfte. Arbetsgivarens vilja att individualisera arbetstagarna måste bekämpas med den gamla idén att arbetstagarna är starkare tillsammans. Så ser vi till att fler omfattas av kollektivavtal.

Denna utveckling där vi har en situation helt utan parter är ett hot mot den svenska modellen.

Transportarbetareförbundet vill se följande lösningar:

  • Ta bort allmän visstid som anställningsform.
  • Begränsa möjligheterna att ha egenföretagande i en ställning som liknar anställning
  • Egenanställningsföretag borde falla under samma lagstiftning som bemanningsföretagen.

Fackföreningsrörelsen har kommit långt med anställningstrygghet, semester och arbetsmiljöfrågor. Men vi skall inte glömma att det som vi ser som självklarheter idag är sådant som vi kämpat hårt för. För att förhindra att vi nu går bakåt i utvecklingen måste vi fortsätta att organisera oss. Vi måste fortsätta att kämpa också för dem som inte har trygga anställningar och kollektivavtal. Därför driver nu Transportarbetareförbundet en kampanj för tryggare anställningar och schyssta villkor i plattformsföretagen och för att värna den svenska modellen. Ett schysst gig är värt mycket.

Markus Pettersson, tf ordförande Transportarbetareförbundet