Arbetsskador

Här kör biogasbilen i diket - en gång till

Gasbilar kör runt med underkända däck - eller är felaktigt lastade. Nu slår Arbetsmiljöverket till mot åkeriet och stoppar transporterna.- Två gånger har man hamnat i diket på samma väg, säger Arbetsmiljöverkets inspektör Mikael Roos.

Publicerad

<p>Hela släpet till en av Wiklunds transporter, lastat med biogas, hamnade i diket på väg 569 nära Grödinge kyrka utanför Stockholm. Vägen leder till och från Himmerfjärdsverket, där Wiklund hämtar biogas.

När Arbetsmiljöverket kom för att inspektera fann man en lastbil med ordentliga däck och ett släp med så kallade rulldäck utan ordentligt mönsterdjup. </p> <p>Ett omedelbart förbud utfärdades - hädanefter får inga transporter av biogas ske utan ordentliga vinterdäck med 5 millimeter mönsterdjup på både lastbil och släp. Förbudet är kopplat till ett löpande vite på 250 000 kronor.

Arbetsmiljöverkets inspektör Mikael Roos låter smått irriterad när han beskriver olyckan och åkeriet det handlar om.</p> <p>- Saken är den att det här är andra gången man hamnar i diket på samma väg. I somras hände det första gången. Då fann vi att släpet var lastat på ett felaktigt sätt - all tung last längst bak, och dessutom ingenting på själva lastbilen. Ett farligt sätt att transportera gas på - dessutom på en kurvig och backig väg, som det här handlar om. Den gången låg gastuber och pyste ut gas i diket i flera timmar då vägen fick hållas avstängd.</p> <p>Redan då lades ett vite till förbudet att transportera gasen på det aktuella sättet.</p> <p>- Och det dröjde bara en månad innan vi fick skicka över till förvaltningsrätten att döma ut ett vite. Av en händelse fick jag själv se en av åkeriets bilar efter en månad - lastad på det förbjudna sättet.</p> <p>Biogas räknas som farligt gods. Wiklunds bilar har varit korrekt märkta enligt de regler som gäller för sådana transporter. Men att det därmed betyder att det är så farligt att bilarna hamnar i diket tycker inte Wiklunds vd Curt Wiklund.</p> <p>- Biogas är inte explosivt. Det kör omkring en hel massa bussar med biogas i Stockholm - tror du de har vinterdäck? Inte då, säger han.</p> <p>Curt Wiklund tycker att Arbetsmiljöverket överreagerar, men han understryker också att hans företag tar säkerheten på allvar. Till följd av förbudet </p> <p>i slutet av december har företaget bytt till vinterdäck på både bil och släp. Något annat vågade man inte, mot bakgrund av viteshoten. </p> <p>På Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap förklarar Bo Zetterström skillnaden mellan biogastransport och biogasbussar.</p> <p>- En biogasbuss har dispens från att betraktas som transport av farligt gods eftersom den biogas den kör runt med finns i dess tank. Precis som en privatbil som har en bensintank. Men när bensin eller biogas transporteras på annat sätt gäller lagstiftningen om farligt gods. Biogas - metangas som är komprimerad som det här handlar om - är inte explosiv, men däremot brandfarlig.</p>