Arbetsmiljö

Så ska underjorden bli en tryggare arbetsplats

I gruvorna är snart människor historia – tack vare ny teknik. Det är vägen mot en säkrare arbetsmiljö i gruvorna. Foto: Mikael Wallerstedt

Inga människor under jord. Det är gruvnäringens framtidsvision. På vägen dit ska ett innovationsprojekt ge operatörerna hjälp att undvika kollisioner under jord med 3d-sensorer monterade på fordonen. Sensorerna varnar föraren när de känner av hinder på vägen.

Publicerad

Fordon som går i gruvmiljö är gjorda för gruvor. Inte för det som är runtikring. Folk, till exempel. Sikten är dålig, framåt ser man kanske bara 10-15 meter beroende på fordon, det är fuktigt och trångt och illa belyst.

Det är inte bara ett arbetsmiljöproblem för omgivningen, utan också i högsta grad för chaufförerna.

– Det är stressande att oroa sig för vad som händer runt fordonet, säger Kenth Johansson, vd på Adopticum, en stiftelse som arbetar för att öka kunskapen om industriell optik. I ett projekt, finansierat av innovationsmyndigheten Vinnova, tittar man på hur man med sensorövervakning kan minimera krockrisken.

Det finns ingen specifik svensk statistik på hur många olyckor som sker där fordon är inblandade. Men det händer att fordon krockar, senast i mars i Aitik-gruvan, som Boliden driver.

Gruvföretagens vision är att inga människor ska behöva arbeta under jord. Adopticum ser möjligheten att på vägen till en helt automatiserad gruvdrift öka säkerheten för de förare som fortfarande finns under jord. Tekniken har fördelar också för dem som jobbar ovan jord.

– Vi ville titta på hur man kan kombinera olika sorters sensorer som monteras på fordonet. De som styr ska få hjälp och stöd att märka när det gäller människor, oavsett om du sitter i hytten eller fjärrstyr, säger Kenth Johansson.

Det började som ett rent gruvprojekt med lyckade test av optiska sensorer. Adopticum sökte anslag från Vinnova, som ville se ett bredare projekt. Kanske har man likartade behov i olika branscher, kanske finns pusselbitar till lösningen lite varstans.

– Det är ofta vattentäta skott mellan branscherna, vittnar Kenth Johansson, som just har varit på Rönnskärsverken, som också har ett intresse för industriella säkerhetssystem. Intresse finns även hos tung fordonstrafik ovan jord och inom skogsindustrin, där stubbar och bärplockare kan ställa till det.

En helt automatiserad process är inte bara gruvnäringens vision, den finns i flera branscher inom industrin. Här finns det stora pengar att tjäna på effektivisering.

– Men du möter hela tiden samma svårighet när du plockar bort människan, som kan identifiera problem och fatta beslut. Du måste ersätta henne med något och där är vi inte än, säger Kenth Johansson.

Minsta gemensamma nämnare är säkerhetsaspekten.

– Teknik som på något sätt förbättrar arbetsmiljön i gruvorna är intressant för oss. Säkerhet är ett prioriterat område, säger Mikael Walter, chef på avdelningen för process-it på Boliden.

Nu letar Adopticum efter ett företag som vill vara med och utveckla systemet. Sensortekniken har utvecklats snabbt på senare tid, vilket ger möjlighet till nya typer av lösningar, säger Kenth Johansson.

Adopticum samverkar, förutom med gruvföretagen, med Umeå universitet och Luleå tekniska universitet, där det finns mycket gruvspecifik kompetens, bland annat i projekt där forskningsresultat ska kommersialiseras.

Fungerar på samma sätt som tv-spel

  • 3d-teknik finns bland annat Microsofts styrenhet Kinect, som togs fram för att styra spelkonsolen Xbox. I stället för handkontroll kan man styra spelet genom att agera själv framför en kamera. Enheten använder belysning och en kamera för att mäta in omgivningen och snabbt bygga upp en 3d-modell i datorn.
  • På samma sätt avläser sensorerna på gruvfordonen avståndet till föremål i omgivningen. På en display i fordonet eller kontrollrummet visas en tredimensionell bild av vad sensorerna ”ser”.
  • Genom att det visas i tre dimensioner kan man identifiera saker som tidigare inte har varit möjligt i tvådimensionell teknik.