Arbetsmiljö

”Jag är inte rädd för hetluften”

Enligt Niclas Storm är problemet arbetsgivarens attityd. <br/>– Många dörrar stängs på SJ om du blir skyddsombud.

Publicerad
Niclas Storm önskar att det fanns en bättre dialog med arbetsgivarna.

Niclas Storm är lokförare på SJ och skyddsombud.

– Arbetsgivaren ser oss bara som en motpart. Vi måste hela tiden drämma till med anmälningar enligt 6:6a för att de ska lyssna på oss. Det är synd. Jag önskar att det fanns en bättre dialog.

Han håller inte längre räkning på alla skyddsstopp Seko har lagt. En förklaring tror han är bristande kunskap hos cheferna. Han får visa dem regler och kollektivavtal, lära upp dem.

– Nu när SJ är privat och ska tjäna pengar lyssnar de ännu mindre på oss. Vi vill jobba så mycket som möjligt tillsammans, men går det inte blir det stämningar, säger han.

Nu är ett ärende är på väg upp i Arbetsdomstolen. Det handlar om information som skyddsombuden hävdar att de har rätt till, men som SJ vägrar att lämna ut.

– Det är svårt att få folk att ställa upp som skyddsombud. Man hamnar på SJ:s radar.

Själv tycker Niclas Storm att det är värt det.

– Jag har aldrig varit rädd att stå i hetluften.

Kommer du att fortsätta som skyddsombud?

– Jag har ett ärende som jag driver, dubbeldäckarna. Förarmiljön är horribel. Men vi har kommit ganska långt så jag får se om jag behövs som skyddsombud sedan.