Arbetsmiljö

Fika dig till kunskap

Fikapausen ska inte underskattas, den kan borga för framgångsrik kunskapsöverföring. Foto: Colourbox
Anna Jonsson Foto: Lunds universitet

Ett bra it-system eller trevliga kaffepauser? Det är frågan för ambitiösa företag. För framgångsrik kunskapsöverföring pekar svaret mot fikabordet.

Publicerad

Det finns ingen magisk nyckel till framgångsrik kunskapsöverföring inom företag. Men det finns ingredienser som ändå är extra viktiga för att det ska ske. Det anser Anna Jonsson, lektor vid Ekonomihögskolan på Lunds universitet som i somras kom ut med boken Kunskapsöverföring & knowledge management.

- Det finns ingen quick fix. Och det räcker inte att bara samla kunskap i prydliga dokument och system, säger hon.

Anna Jonsson kallar lösningen för en strukultur. Sådant som strukturerade it-system är bra. Men det krävs också en företagskultur som främjar lärandet av kunskapen i dessa system. Båda dessa ingredienser måste samverka för att kunskapsöverföring ska äga rum. Hon pekar också på att i mycket litteratur i ämnet liknas kunskap vid något som kan stoppas i en låda. Men Anna Jonsson anser att kunskap, och lärande är mer praktiskt.

- I mina studier har jag sett att medarbetare lär sig och utvecklar kunskap, bland annat genom att gå bredvid andra medarbetare. Även samtal i formella och informella möten, till exempel fikapauser, är viktiga säger hon.

Men vad är viktigast för kunskapsöverföring: digitala intranät eller fikapauser?

- Fikapauser. Men egentligen är inget av alternativen utbytbara. Nätverken behövs för att bevara kunskap på ett ordnat sätt. Men för att utveckla kunskapen, och för att individerna på ett företag ska utvecklas, är sådant som fikapauser jätteviktiga, säger hon.

I boken tar Anna Jonsson utgångspunkt från sina forskarstudier av två företag som på ytan skiljer sig från varandra: Ikea och advokatbyrån Mannheimer Swartling. Hon upptäckte att de båda hade gemensamma nämnare när det gäller just kunskapsöverföring.

- De har en stark lärandekultur med individen i centrum. Det är ingen slump att båda företagen är bland de populäraste, möjliga arbetsgivarna bland universitetsstudenter. Företagens strategi för och syn på kunskapsöverföring skapar en attraktiv arbetsmiljö, säger hon.

I dag skär många företag ned på sin personal för att effektivisera verksamheten. Färre individer ska arbeta mer med färre fikapauser. Det låter på dig som om klimatet för bra kunskapsöverföring kan försvinna med det.

- Har ett företag för starkt fokus på effektiviseringar riskerar kreativiteten stryka på foten om medarbetarna inte känner sig delaktiga i förbättringsarbetet. Delaktighet är viktigt för medarbetares ork att utveckla och lära sig.