En hjälpande vagn

2010-01-27 10:00 Elisabet Örnerborg  

Lars-Peter Ivarius i Finspång fick nog nog av allt bärande. Han konstruerade en lyftvagn för däck.

Nu underlättar vagnen arbetet på däckverkstäder runt om i landet.

– Vagnen sparar in på slitaget. Det går inte fortare, men man sparar kroppen, orken, säger Lotta Eriksson på Värmdö Gummiservice i Gustavsberg. Det är ett tungt jobb att ta av och sätta på bildäck, förtydligar hon och hennes chef Jimmy Pantzar, vd för Värmdö Gummiservice Dekkpartner håller med. Ett däck utan fälg väger i genomsnitt 15–16 kg. På övervåningen förvaras nu 850 bilars sommardäck. Under november innebar det däckbyte på en bil i kvarten i verkstans två portar, 3 400 däck som de fyra anställda hanterar. Nu pågår annat däckservicearbete. En kund som sålt sin bil ska snart komma för att hämta däcken från förvaringen.

Lotta Eriksson förklarar att de tidigare hade en pirra som de staplade däcken på. Förutom att den var svårare att köra in i hissen än den lättrullade vagnen, innebar det att hon först måste lyfta ned däcken för att lägga dem på pirran och sedan lyfta upp dem igen när de skulle sättas på eller som nu lämnas över till kunden. I stället för att hämta ett däck i taget kan den som monterar nu rulla vagnen bakom sig runt bilen.

– Vagnen spar väldigt många lyft, säger Jimmy Pantzar. I vagnen står de fyra däcken på högkant, och är lätta att med ett handgrepp rulla av. Lotta Eriksson visar hur hon gör och däcket studsar i golvet. Hon spelar handboll på elitnivå och säger att hon har nytta av träningen i jobbet. Det krävs att man håller på med något slags träning för att orka med jobbet, anser Lotta Eriksson och tillägger:

– Det är viktigt att ha rätt teknik också.

Värmdö Gummiservice var bland de första att skaffa vagnen. Nu finns här fyra vagnar. Tillsammans med en pall klarar verkstadsarbetarna, tack vare vagnen, även att få däcken på plats på översta hyllan i förvaringen. Det vill säga utan att behöva lyfta över axelhöjd, något som Arbetsmiljöverkets inspektör betonade som viktigt, när Värmdö Gummiservice inspekterades nyligen.

– Vi klarade oss utan anmärkningar, säger Jimmy Pantzar.

Om däcken är extra tjocka? Då kan vagnen förlängas, den rymmer alla typer av däck som vi har sett hittills. Men så säger Jimmy Pantzar till Lotta Eriksson efter att ha funderat lite: ”Det borde finnas en lägre vagn till de höga däcken till stadsjeepar.”  

Arbetsmiljöverkets däckprojekt

I AFS 1998:1 Belastningsergonomi finns det föreskrifter för hur arbetsgivaren ska se till att de anställda så långt som möjligt undgår belastningsskador. I AFS 2000:1, Manuell hantering, får lyft över axelhöjd ett tydligt rött kort.

2009 inspekterade Arbetsmiljöverket samtliga Sveriges däckverkstäder med två eller flera anställda. Anledningen till den tillsynssatsningen var dels att branschen är relativt ny, dels att bilarna blivit allt tyngre, vilket i sin tur kräver kraftigare och tyngre däck. Fokus för däckprojektet var just belastningsergonomi: tunga lyft och tokiga arbetsställningar. Allt fler personer och företag slutar att byta däck själva. De beställer i stället den tjänsten på en däckverkstad. En projektrapport kommer i sommar.

I AFS 1998:1 Belastningsergonomi

finns föreskrifter för hur arbetsgivaren ska se till att de anställda så långt som möjligt undgår belastningsskador.

I AFS 2000:1, Manuell hantering, får lyft över axelhöjd ett tydligt rött kort.

Elisabet Örnerborg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Arbetarskydd.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Arbetarskydd eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Kampen